Curso:
- MPGI
Área de conhecimento:
- Empreendedorismo
Autor(es):
- Sara Maria do Carvalhal Roque Loureiro
Orientador:
Ano:
Social Businesses, economically self-sufficient businesses with primarily social objectives, are emerging and changing the worldwide economic landscape. In Brazil, Social Business sector is promising to help tackling the country’s social problems but such promise is contingent on the development of a supportive ecosystem. Nevertheless, little research has been developed on this topic, with a predominant lack of research on macro contexts such as business support structures. The underlying study explores the business support ecosystem for Social Businesses in Brazil by providing a preliminary qualitative analysis of the effectiveness of the support network for Social Businesses, according to the perceptions of both entrepreneurs and support providers. Such analysis is developed by using the Turrini et al. (2010) conceptual model on the determinants of network effectiveness for pattern matching. The study comments on the various variables of network effectiveness in the context of the investigation and highlights the main findings behind the basis of the current stage of the support ecosystem in Brazil. Results suggest that there has been a rapid growth on the business support availability focused on Social Businesses but that such services are still limited and predominantly concentrated in the Southeast region of the country. Support services are perceived by entrepreneurs as high quality and appropriate. Nevertheless, although the belief that collaboration among support organizations has been spurring the construction of the field, there is a widespread perception among respondents that higher levels of interaction and formalization among support organizations would potentially lead to greater levels of synergy creation and enhance ecosystem building. Lastly, the development of the ecosystem is expected to be positively impacted by the still limited but rising levels of financial resources, public awareness and government support to the field.
Negócios sociais, empresas autossuficientes com objetivos principalmente sociais estão a surgir e a mudar o cenário económico mundial. No Brasil, o campo de Empreendedorismo Social promete ajudar a resolver os vários problemas sociais do país, mas tal promessa depende do desenvolvimento de um ecossistema de suporte. No entanto, a pesquisa desenvolvida no tópico ainda é limitada, especialmente quando considerando pesquisa em contextos macro como estruturas de suporte ao negócio. O presente estudo explora o ecossistema de suporte aos negócios sociais no Brasil, oferecendo uma análise qualitativa preliminar da eficácia da rede de suporte existente para os negócios sociais, de acordo com as perceções de empreendedores sociais e prestadores de suporte. O estudo é desenvolvido baseando-se no modelo conceptual de Turrini et al. (2010) sobre os determinantes de eficácia de redes a fim de facilitar a captura de padrões. Desta forma, cada variável de eficácia de redes é desenvolvida no contexto da presente investigação e as principais conclusões relativas ao ecossistema de suporte para negócios sociais no Brasil são destacadas. Os resultados sugerem um rápido crescimento da disponibilidade de suporte para negócios sociais, mas indicam que estes serviços ainda são em número limitado e concentrados no Sudeste do país. Adicionalmente, os serviços de suporte são percecionados pelos empreendedores sociais como serviços de alta qualidade e embora se observe um sentimento generalizado de que a colaboração entre organizações de suporte tem sido importante para a construção do campo, os resultados indicam que um maior nível de interação e formalização entre prestadores de suporte levaria a maiores níveis de criação de sinergias e potenciaria a construção do ecossistema. Por último, é observado um sentimento generalizado de que o crescente nível de recursos financeiros, consciência pública e apoio do governo ao campo impactarão positivamente o desenvolvimento do ecossistema.