Curso:
- MPGI
Área de conhecimento:
- Estudos Organizacionais
Autor(es):
- David Muhlberger
Orientador:
Ano:
The present study had the objective of testing whether the state of the economy had an impact on cinema-going habits in France in the contemporary period (1992 – 2012). More specifically, the study attempted to study the relationship between cinema attendance and the state of the economy at an aggregate level, and then to study if various types of movies, segments of venues and categories of movie-goers were more or less affected by the state of the economy. At an aggregate level, similar studies had already been performed in other countries. This study confirms their results for France: like in other developed countries, the state of the economy has little influence on cinema attendance and the sector is resilient. This work also brings new detailed analysis on the behavior of various sub-types of movies, segments of venues and categories of consumers. It demonstrates that for most of these subcategories, drivers of the market are rather supply and price, and that the state of the economy has low influence. Regarding venues, this study argues that large cinemas are more able to drive growth during crisis periods than other cinemas.
O presente estudo teve como objetivo testar se a situação econômica teve um impacto sobre os hábitos de consumo de cinema na França, no período contemporâneo (1992-2012). O estudo aborda a relação entre indicadores econômicos e consumo de cinema em um nível agregado e, em seguida, analisa se os vários tipos de filmes, tipos de cinemas e categorias de cinéfilos foram mais ou menos foram afetados pelo estado da economia. No nível agregado, estudos semelhantes já foram realizados em outros países. Este estudo confirma os resultados para a França: como em outros países desenvolvidos, a situação da economia tem pouca influência no consumo de cinema e o setor é resiliente. Este trabalho também traz novas análises detalhadas sobre o comportamento de vários subtipos de filmes, segmentos de locais e categorias de consumidores. Ele demonstra que para a maior parte dessas sub-categorias, drivers do mercado são oferta e preço, e que a situação da economia tem pouca influência. Quanto ao tipo de cinema, o estudo argumenta que, comparativamente, cinemas grandes conseguem crescer durante o período de crise.